Abstract
The paper offers an interpretation of Sorrentino’s last film in relation to some famous precedents by Fellini and Tornatore in which a similar story is told, that of the director’s youthful fascination with cinema and the choice to undertake that career leaving the hometown to move to Rome. After a brief history of this sub-thread, Sorrentino’s film will be analyzed through three specific directives: memory, the relationship with Naples, the role of cinema.
References
BREVETTI G. 2021, Gli spazi delle emozioni. I quartieri di Napoli nel cinema di Vittorio De Sica, in E. NOVI CHAVARRIA, PH. MARTIN (a cura di), Emozioni e luoghi urbani. Dall’antichità a oggi, Roma, pp. 421-451.
CAPRARA V. (a cura di) 1996, Sicilia e altre storie. Il cinema di Giuseppe Tornatore, Napoli.
COLUCCIA N. 2002, Scusate il ritardo il cinema di Massimo Troisi, Torino.
DE BAECQUE A., TOUBIANA S. 2003, François Truffaut. La biografia, Torino (ed. or. François Truffaut, Paris 1996).
GALLICO V. 2021, L’opera di Paolo Sorrentino. Tra le immagini di Federico Fellini e Martin Scorsese. Affinità e dissonanze nell’intreccio delle influenze, Milano.
KEZICH T. 2002, Federico. Fellini, la vita e i film, Milano.
LUONGO G. (a cura di) 2007, San Gennaro nel XVII centenario del martirio (305-2005), Napoli.
MINUZ A. 2020, Fellini, Roma, Soveria Mannelli.
SAINATI A. 2019, Vero, falso, reale. Il cinema di Paolo Sorrentino, Pisa.
SALVESTRONI S. 2017, La grande bellezza e il cinema di Paolo Sorrentino, Bologna.
SERAO M. 1881, Leggende napoletane, Milano, pp. 29-31.
SOLLAZZO B. 2021, Non avremo un altro D10S. Diego Armando Maradona Una vita da cinema, Milano.
TASSONE A. 2020, Fellini 23 ½ Tutti i film, Bologna.
TRUFFAUT F. 2003, I film della mia vita, Venezia (ed. or. Les Films de ma vie, Paris 1987).
TRUFFAUT F. 2010, Il piacere degli occhi, Roma (ed. or. Le plaisir des yeux, Paris 2008).
VERDONE M. 1994, Federico Fellini, Milano.
VIGNI F. 2014, La maschera, il potere, la solitudine. Il cinema di Paolo Sorrentino, Montevarchi.